Cherednichenko G. School Reform in the 1990s. Innovations and Social Selection



Cherednichenko G. School Reform in the 1990s. Innovations and Social Selection // Russian Education and Society. 2000. Vol. 42. P. 6-32. URL:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2753/RES1060-939342116
ISSN 1060-9393

Размещена на сайте: 16.11.16

Поискать полный текст на Google Academia

Ссылка при цитировании:

Cherednichenko G. School Reform in the 1990s. Innovations and Social Selection // Russian Education and Society. 2000. Vol. 42. P. 6-32. URL:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2753/RES1060-939342116
Cherednichenko G. School Reform in the 1990s. Innovations and Social Selection // Russian Education and Society. 2000. Vol. 42. P. 6-32. URL:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2753/RES1060-939342116

Авторы:

Чередниченко Г.А.

Аннотация

Значительная социальная дифференциация учащихся средних школ начала складываться в конце 1980-х и в 1990-е гг. Это было вызвано, в частности, тем что бывшая до тех пор единая система школьного обучения стала дифференцироваться на различные типы и виды. Новые педагогические принципы (ориентация на способности и дарования) и организация учебного процесса (дифференциация на «сильные», «средние» и «слабые» классы – по разному называемые; профилизация и специализация школ) привели к тому, что стал складываться механизм социальной селекции учащихся, сформировались школы (классы) массового обучения, школы с привилегиями в образовании и элитарные школы.

Abstract

Considerable social differentiation of the students in secondary school took place at the end of the 1980s and in the 1990s. This was brought about, in particular, by the fact that the former standardized system of school instruction came to be stratified into a number of different types and kinds. New pedagogical principles (focus on abilities and talents) and the organization of educational process (differentiation into strong, medium and weak classes - called in different ways, profiling and specialization schools) led to the fact that the mechanism of social selection of students began to manifest, and schools (classes) for mass education, schools with privileges in education and elite schools formed.

 

Ключевые слова:

реформа школы педагогические и организационные новшества социальная селекция учащихся дифференциация школ school’s reform pedagogical and organizational innovations social selection of pupils schools’ differentiation

Рубрики:

Социология образования



Возможно, вам будут интересны другие публикации: